Ooit begon hij als glazenwasser bij Fortron. Gewoon, als vakantiekracht. Maar de werkzaamheden bevielen Johan Kool. “Het was zo leuk en divers dat ik al snel voorman ben geworden. Vervolgens ben ik blijven hangen.” Hij bekleedde verschillende functies. “Van rayonleider tot calculator.” En inmiddels – bijna 25 jaar later - is diezelfde Kool operationeel manager van Nederlands grootste speler op het gebied van glas- en gevelonderhoud. In willekeurige volgorde neemt hij u mee langs de vier meest gemaakte fouten bij het reinigen van een gevel.

1. Gelijk beginnen met reinigen

Kool: “Natuurlijk, die gevel is vies. Die moet gereinigd worden. Maar het heeft geen zin gelijk te beginnen, zónder te kijken wat de oorzaak van de vervuiling is. Toch is er over het algemeen weinig sprake van gedegen onderzoek in het voortraject. Waar komt die vervuiling vandaan? Is het de bouw? Of de detaillering? Welke materialen zijn er gebruikt? Denk bijvoorbeeld aan een daktrim die niet goed doorloopt, waardoor er van die zwarte strepen op een gevel ontstaan. Dan kun je nu als bedrijf wel veel geld uitgeven aan de reiniging, maar de kans is groot dat hetzelfde probleem zich een half jaar later opnieuw voordoet.”

“Daarom is het in dat geval raadzaam een opdrachtgever te adviseren eerst die daktrim te repareren. Dat hoeft helemaal geen kostbare investering te zijn. Daar ligt ook een verantwoordelijkheid voor het gevelreinigingsbedrijf. Zo pakken wij ook een stukje technisch beheer van een gebouw op. Op die manier lossen we problemen zelf op óf we schakelen specialistische bedrijven in. Denk bijvoorbeeld aan een voegbedrijf.”

2. Geen gebruik maken van proefstukken

Kool: “In een aanbestedingsprocedure wordt aan potentiële opdrachtnemers zelden de gelegenheid geboden tot het zetten van proefstukken.. Terwijl je op die manier kunt laten zien wat je wil doen, waarna de opdrachtgever weet welke kwaliteit hij kan verwachten. Anders kan een opdrachtgever het idee krijgen dat zijn gevel weer zo goed als nieuw wordt, terwijl dat – gelet op zijn budget of de mankementen van het gebouw – helemaal niet tot de mogelijkheden behoort.”

“Door gebruik te maken van proefstukken kun je als bedrijf bovendien verschillende reinigingsmethoden laten zien. Vanzelfsprekend allemaal met hun eigen kostenplaatje. Kwestie van laten zien dat je bijvoorbeeld een aluminiumondergrond met spoelwas kunt reinigen, maar dat de was na drie maanden ook weer weg is. Om vervolgens het resultaat te laten zien met een permanente of semi-permanente behandeling. Nu zijn opdrachtgevers vaak niet op de hoogte van de mogelijkheden en wijken hun verwachtingen af van de realiteit.”

3. Kijken naar de korte termijn

Kool: “Het is makkelijk een gevel alleen te reinigen op het moment dat deze vies is. Om het vervolgens tien jaar later opnieuw te doen, omdat de situatie dan weer onhoudbaar is. Probleem is dat de kosten dan keer op keer relatief hoog zijn, omdat de gevel in dat geval ook zwaar vervuild is.”

“Liever zie ik dat opdrachtgevers een plan voor tien jaar uitvragen, waarbij ze meer gebruik maken van periodieke werkzaamheden. Het resultaat is een continue esthetische uitstraling van het gebouw. Met een ‘simpel’ spoelwasje kun je al heel veel bereiken, waardoor de kosten op lange termijn lager uitvallen. Daar komt bij dat het uitstellen van gevelreiniging ook kan doorslaan naar te laat ingrijpen, waardoor het - gedeeltelijk - vervangen van een gevel wellicht noodzakelijk is. Dan is een opdrachtgever nog veel verder van huis.”

4. Gebrek aan kennis

Kool: “Ik zie de meest opmerkelijke offertes voorbij komen. Die vloeien voort uit verkeerde adviezen aan de verschillende opdrachtgevers. Wij krijgen onder meer de vraag of we tien jaar garantie op de coating kunnen leveren. Maar dat is helemaal niet mogelijk. Geen leverancier doet dat. En zelfs al is dat mogelijk, dan nóg dien je onderhoud aan een gevel te plegen. Dat heeft allemaal te maken met een gebrek aan kennis.”

“Hetzelfde geldt voor de hang naar milieuvriendelijk reinigen. Ik zie bestekken waarin staat dat de gevelreiniging milieuvriendelijk dient te gebeuren. Een mooi streven, maar op dit moment onmogelijk. ‘Minder milieubelastend’ is misschien een betere term. Want zelfs al reinig je alleen met water, vervuilen doe je altijd. Of je moet het vervuilde reinigingswater opvangen. Daar proberen we nu verschillende oplossingen voor te ontwikkelen.”

“Of dat gebrek aan kennis frustrerend is? Nou, nee. Want kun je in gesprek komen met een opdrachtgever, dan levert dat vaak ook juist hele leuke trajecten op. Bovendien is er ook sprake van begrip. Als auto-leek vind ik ook dat ik van alles aan een autodealer mag vragen. Kunnen er bepaalde zaken vervolgens niet? Prima. Maar dan hoor ik wel graag wat er wél kan… Daar ligt ook onze taak.”

 

Dit interview verscheen in Servicemanagement in mei 2014

 

Ook interessant voor u:

Gevelonderhoud

Een mooie, schone gevel is een lust voor het oog. Het is het visitekaartje van uw bedrijf en bepaalt in belangrijke mate de waarde van het vastgoed. Bovendien zorgt goed en duurzaam gevelonderhoud voor een langere levensduur van bouwmaterialen, kozijnen en voegwerk. Met goed onderhoud realiseren ...

Gevelonderhoud