10-3-2017

Glazenwassers: de linking-pin tussen facilitair en gebouwbeheer

De laatste jaren zien we de vraag naar taakintegratie toenemen. Medewerkers die bijvoorbeeld niet alleen schoonmaakwerkzaamheden uitvoeren, maar ook verantwoordelijk zijn voor de catering. Of vloerenspecialisten, die ook kapotte lampen vervangen. Belangrijkste reden hiervoor is enerzijds een kostenbesparing en anderzijds meer afwisseling voor de medewerkers. Zeker nu mensen steeds langer door moeten werken, is dat belangrijk.

Column

Regelmatig heb ik contact met opdrachtgevers die glasbewassing zien als onderdeel van het schoonmaakonderhoud. Daarmee valt het onder de facilitaire dienstverlening. En omdat glasbewassing procentueel maar een klein deel van het schoonmaakbudget opslokt, is hier relatief weinig aandacht voor. Maar nu de vraag naar taakintegratie steeds verder toeneemt, zijn het juist de glazenwassers die de linkin-pin kunnen zijn tussen facilitair en gebouwbeheer.


Natuurlijk heeft glasbewassing primair een esthetische functie. Schone ramen dragen bij aan een positieve beleving van gebouwgebruikers. Maar het goed reinigen van raamkozijnen bijvoorbeeld, zorgt ervoor ze minder snel verweren. Daardoor verlengt de levensduur. Bovendien zijn glazenwassers vaak meerdere keren per jaar dicht tegen de gevel aan het werk. Met innovatieve oplossingen zoals de RopeClimber komen zij relatief makkelijk op de moeilijkst bereikbare plekken. Daardoor zijn zij in staat om ook technische gebreken aan de gevel in een vroegtijdig stadium te signaleren en in sommige gevallen zelfs te verhelpen. Wat mij betreft een ultiem voorbeeld van taakintegratie. Toch kan dit in de praktijk vaak niet, omdat de facilitaire en gebouwbeheerbudgetten gescheiden zijn. Wat mij betreft is dat echt een gemiste kans. Want net als bij tandenpoetsen, voorkomt regelmatig klein onderhoud grote problemen op de lange termijn. Dat ziet er niet alleen mooier uit, het bespaart ook kosten. 


Ik pleit er dan ook voor om facilitair en gebouwbeheer meer met elkaar te verbinden. Want als we minder mensen meer verschillende dingen willen laten doen, is het niet meer dan logisch dat er ook minder verschillende budgetten komen. Daarmee besparen opdrachtgevers niet alleen kosten, maar zetten we glazenwassers écht in hun kracht. En dat is iets dat ze als linkin-pin dubbel en dwars verdienen.

Petra Boonstra
Directeur Fortron

Deze column verscheen in Professioneel Schoonmaken, editie maart 2017.
Bekijk de uitgave