4-4-2017

Klein gebaar, groot geluk

Door de krimpende budgetten in de zorg hebben zorgorganisaties steeds minder ruimte om iets extra’s voor cliënten te organiseren. Fortron besloot daarom om hier zelf iets aan te doen. Samen met Sevagram Verwenzorg organiseerde het bedrijf op 4 april een verwenzorgontbijt voor de cliënten van zorgcentrum Langedael in Vaals.

Fortron organiseert ontbijt voor cliënten van zorgcentrum Langedael

Medewerkers van Fortron en Sevagram stonden dinsdagochtend om 07.30 uur klaar om de cliënten te verwelkomen en hun borden te vullen. Gebakken spek, roerei, Franse kazen en verschillende belegsoorten: er was voor ieder wat wils. Zelfs cliënten die normaal gesproken hun ontbijt op hun kamer aten, kwamen voor de gelegenheid naar de Gasterie. “Wat een verwennerij! Dit krijgen we normaal niet hoor!”, zei een van de aanwezigen enthousiast. Waar nodig werden cliënten geholpen met het snijden en beleggen van hun broodjes. Mensen die niet goed zelfstandig konden eten, werden ook daarbij geassisteerd. Op die manier kon iedereen genieten van de lekkernijen. Herman Barmentloo, projectleider bij Fortron zegt: “Het is bijzonder om te zien hoe zoiets kleins als een ontbijt zoveel voor deze mensen betekent.”

Iets extra's doen

Als specialist in glas- en gevelreiniging, komt Fortron bij veel zorgorganisaties. Emiel van den Hoogen, operationeel manager bij Fortron, legt uit waarom het bedrijf besloot om dit ontbijt te organiseren. “Schone gevels en ramen dragen bij aan het woongenot van cliënten. Maar onze aanwezigheid blijft vaak onopgemerkt. We wilden daarom graag wat extra’s voor de cliënten doen. Het organiseren van zo’n verwenzorgontbijt is voor ons een leuke manier om met hen in contact te komen. En die blije gezichten maken de inspanning dubbel en dwars waard.”

Voor herhaling vatbaar

Dat het de cliënten beviel, bleek na afloop. Onder luid applaus werd Fortron bedankt en werd er afscheid van hen genomen. Maar niet zonder één laatste vraag van een bewoner: “Komen jullie met Pinksteren weer?”